220907 Rare jongens, die ticket-providers

Wie vandaag de dag een groot of klein evenement  op poten zet, die huurt professionals in. Zelf zou ik dat nooit doen omdat een extra organisatielaag vraagt om ongelukken maar de meeste organisaties halen daar hun schouders over op. Ik zou dat uitvoerig kunnen toelichten maar ik beperk mij nu tot het verschijnsel ticket-bureau. Dat is het bureau dat (de naam suggereert het al) de kaartjes voor het evenement  levert – als je tenminste het verschuldigde bedrag hebt overgemaakt. Dat gaat niet altijd goed, vooral wanneer het een evenement is waarvoor je afzonderlijk moet betalen voor afzonderlijke onderdelen (bijvoorbeeld een ticket voor concert A, een ticket voor de lunch, een ticket voor een parkeerplek en een kaartje voor vervoer van parkeerplek naar concert). Mijn ervaring is dar de nerd die de daarvoor benodigde software bij elkaar plakt als regel geen enkele consideratie heeft met de gebruikers van die software. Opnieuw, dat zou ik kunnen toelichten maar ik prefereer het te hebben over een buitengewoon milieu-onvriendelijk aspect van het ticket waar het per slot om te doen is. Dat ticket wordt door de ict-bende een E-ticket genoemd.

Het E-ticket wordt in digitale vorm naar jou toegezonden. De bedoeling is dat je dit digitale kaartje op je smartphone meeneemt naar het evenement. Zo’n smartphone moet je dan wel hebben 

(smart overigens betekent alleen maar dat die telefoon tig functies heeft die je van je leven niet zou willen gebruiken).

Heb je geen smartphone dan moet je je kaartje printen. Van die print is alleen de QR-code en/of de streepjescode van belang. De rest is reclame – en soms heel veel reclame. In kleur natuurlijk. Milieu-onvriendelijker kan je zo’n ticket niet maken, zou je denken. Toch wel want je moet ook nog – als je met een gezelschap gaat – voor elke persoon zo’n print maken.

Dus als zo’n ticketbureau in zijn correspondentie vermeldt dat ze milieuvriendelijk en duurzaam willen zijn dan geef ik ze even een digitale berisping. En ik leg uit dat ze mij alleen maar die twee codes hoeven te sturen en op dezelfde pagina ook de codes van mijn metgezellen (als ik daar voor heb betaald).

En wat zegt dat bureau dan? Ze leggen uit dat dat een zaak is van hun opdrachtgever. Duurzame lulkoek dus.