In 2012 was het oorlog tussen Apple en Panasonic. Waarom? Joost mag het weten.
In 2012 bestonden de Abdijconcerten in Aduard vijftig jaar. Ik beschreef de geschiedenis van deze concertreeks in een boekje (*) en legde de beelden van de lustrumfestiviteiten vast op mijn gloednieuwe Panasonic videocamera om die – zoals altijd – te gaan monteren op mijn MacBook.
Zei ik niet dat het oorlog was tussen die twee giganten? Mijn filmproject werd een formidabele mislukking. Als de beelden zich al lieten uploaden dan lieten ze zich niet monteren. Mijn jammerklachten bij deskundigen en echte professionals leidden tot meewarig knikken en adviezen om een andere camera, een andere computer en een professioneel montageprogramma aan te schaffen. In plaats daarvan kocht ik een plastic opbergdoosje, legde het materiaal erin en vergat het project.
Tot enkele maanden geleden. Ik scharrelde wat in de diepe krochten van mijn harde schijven en vond een aantal originele filmopnames uit 2012. Ik importeerde ze in het inmiddels danig veranderde/verbeterde montageprogramma en constateerde dat de strijdbijl tussen Japan en de VS begraven was. En zo komt het dat er negen jaar later alsnog een wereldpremière kan worden geopenbaard.
Voor het lustrumboekje heb ik onder andere in kaart gebracht welke componisten in welke frequentie hebben geklonken in die eerste vijftig jaar van de Abdijconcerten. De topvijf bestaat uit Bach, Mozart, Schubert, Beethoven en Haydn. Ex aequo staan Vivaldi, Telemann en Piazzolla op plaats zes tot acht. Daarna volgt een lijst met 357 componisten, te beginnen met Alamire en afgesloten door Zucchi. Grote namen staan er op die lijst, zoals Boyce, Couperin, Danzi, Hellendaal, Saint-Saëns, Scarlatti, Verdi en Van Wassenaer. Prominent afwezig is Mahler; zijn gedachtengoed heeft nimmer geklonken op een Abdijconcert.
Dat laatste schoot musical director Pauline Oostenrijk in het verkeerde keelgat. Zij arrangeerde een bekende melodie van Mahler voor een wonderlijk ensemble en de hervonden beelden maken die gebeurtenis alsnog tot onderdeel van de rijke geschiedenis van de Abdijconcerten in Aduard.